Damphjerte




OM

Nanna, skriver en anonym blog ved navn Damphjerte, opkaldt efter den følelse hun får i kroppen, når hun bliver bange for, hvad hun skal med sig selv og sit liv. Da vi først møder Nanna er hun i gang med at skrive et langt blogindlæg om tre skelsættende dage. Mens hun skriver, genoplever hun de kaotiske begivenheder, som på den ene side udspiller sig en meget lille verden - Nannas klaustrofobiske, et- værelseslejlighed - og på den anden side svævende ude i et verdensrum af forelskelse, fremtidsdrømme og en længsel ud af sig selv. 


Nanna blev spillet af både Anna Bruus Christensen og Laura Skjoldborg; den ene Nanna (Laura Skjoldborg), befandt sig i et fortællende lag, hvor hun kunne henvende sig til os i teaterrummet og se sig selv udefra, den anden Nanna (Anna Bruus Christensen) kastede sig rundt inde i fiktionen og oplevede forskellige konflikter og episoder, i mødet med en række karakterer alle spillet af Morten Vang Simonsen.  


"Damphjerte" var en undersøgelse af popkulturens indvirken på forståelsen af os selv og vores kærlighedsliv. Vi undersøgte Nannas altopslugende ensomhed, det store, sort hul, hendes vaklende selvværd og hvordan løgnen kan udspille sig på en scene; det blev til en poetisk, sansemættet og fysisk legende forestilling, en coming of age historie, der stillede skarpt på en individuelt fokuserede kultur vi som generation er vokset op i og udforskede muligheden for at blive til nogen og komme tættere på sig selv, i mødet med andre. 








HOLDET BAG


Instruktør Amanda Linnea Ginman

Dramatiker Sofie Diemer

Medvirkende Laura Skjoldborg, Anna Bruus Christensen og Morgen Vang Simonsen

Scenografi og kostumer Sofia Stål

Komponist og lyddesign Rasmus Juncker

Lysdesign Malte Hauge

Koreografisk konsulent Sebastian Kloborg

Rekvisitør Rosa Feigenberg

Skrædder Olga Dybbroe Clausen

Scenemester og produktionsleder Peter Friis

Instruktørassistent Fie Poulsen

Fotograf Zuhal Kocan 

Producent Aveny-T 


PRESSE




”Damphjerte” er på alle måder overrumplende godt ungdomsteater på et højt kunstnerisk niveau"

- Ulla Strømberg, Kulturkupeen


"Pigeværelset som et foruroligende sted, der aldrig er privat, men bestemt er ensomt (...)".

- Alexander Vesterlund, Politiken


"'Damphjerte’ ikke har nogen problemer med at skabe stærke, sanselige øjeblikke, som når Nanna græder til ’Løvernes konge’ eller synger med på Coldplays ‘Yellow’"

- Alexander Vesterlund, Politiken 


"(...) underholdende teater fuldt af humor og selvironi. 'Damphjerte' sætter fingeren på ømme punkter som identitet, sex og ensomhed og evnen til at lyve for sig selv og andre"

-  Teateravisen.dk


"Bloggen kan aldrig være objektiv, den vil altid være et filter eller en maske. Det er et gennemgående tema, at der er forskel på, hvem vi fremstiller os at være, og hvem vi i virkeligheden er"

-  Steen Blendstruup, POV International